Thursday, June 15, 2023

Hebdomada decima (X) per annum, Feria quinta | 연중 제10주간 목요일 | Thursday of the Tenth Week in Ordinary Time | 常年期第十周星期四

Ex Homíliis Orígenis presbýteri in librum Iesu Nave

(Hom. 6, 4: PG 12, 855-856)

De expugnatione Iericho

Circúmdatur Iéricho, expugnári eam necésse est. Quómodo ergo expugnátur Iéricho? Gládius non edúcitur advérsus eam, áries non dirígitur, nec tela vibrántur, tubæ solúmmodo sacerdotáles adhibéntur, et his Iéricho muri subruúntur.

  

In figúra enim mundi poni Iéricho in Scriptúris frequénter invenímus. Nam et in Evangélio quod dícitur homo de Ierúsalem in Iéricho descendísse et in latrónes incurrísse, forma sine dúbio erat illíus Adæ, qui de paradíso in huius mundi exsílium trusus est. Sed et cæci qui erant in Iéricho, ad quos venit Iesus ut fáceret eos vidére, formam gerébant eórum qui in hoc mundo cæcitáte ignorántiæ premebántur, ad quos venit Fílius Dei. Hæc ergo Iéricho, id est mundus hic casúrus est. Consummátio étenim sǽculi iam dudum sanctis volumínibus pervulgáta est.

  

Quómodo ergo ei consummátio dábitur? quibus órganis? Vócibus, inquit, tubárum. Quarum tubárum? Paulus tibi secréti huius prodat arcánum. Audi ipse quid dicat: Canet, inquit, tuba, et mórtui qui in Christo sunt, resúrgent incorrúpti, et ipse Dóminus in iussu, in voce archángeli, et in tuba Dei descéndet de cælo. Tunc ergo Iesus Dóminus noster cum tubis vincet Iéricho et prostérnet eam, ita ut ex ea méretrix sola salvétur et omnis domus eius. Véniet, inquit, Dóminus noster Iesus, et in tubárum voce véniet.

  

Salvet autem hanc solam quæ exploratóres eius suscépit, quæ Apóstolos eius in fide et obœdiéntia recéptos in superióribus collocávit, et adiúngat et sóciet meretrícem hanc cum domo Israel. Sed iam non repetámus, nec reputémus ei véterem culpam. Aliquándo méretrix fuit, nunc autem uni viro casto virgo casta copuláta est Christo. Audi Apóstolum dicéntem de ea: Státui autem hoc ipsum, uni viro vírginem castam vos exhibére Christo. Ex ipsa erat et ille ipse qui dicébat: Fúimus enim et nos aliquándo insipiéntes, incréduli, errántes, serviéntes desidériis et voluptátibus váriis.

  

Vis adhuc copiósius díscere, quómodo méretrix iam non sit méretrix? Audi adhuc Paulum dicéntem: Et hæc quidem fuístis, sed ablúti estis, sed sanctificáti estis in nómine Dómini nostri Iesu Christi et in Spíritu Dei nostri. Ut enim posset evádere, ne cum Iéricho interíret, validíssimum ab exploratóribus signum salútis accépit, spartum coccíneum. Per Christi étenim sánguinem Ecclésia hæc univérsa salvátur, in ipso Iesu Christo Dómino nostro, cui est glória et impérium in sǽcula sæculórum. Amen.

오리게네스 사제의 ‘여호수아서에 대한 강론’에서

예리고의 점령

예리고는 포위되어 있습니다. 반드시 점령해야 합니다. 그런데 어떻게 점령합니까? 예리고를 향해 검을 사용치도 않고 전차로 공격하지도 않으며 쇠 팔매를 던지지도 않습니다. 나팔을 부는 사제들만 나서서 예리고 성벽을 허물어뜨립니다. 성서에서 예리고가 세상을 상징한다는 것을 자주 볼 수 있습니다. 예루살렘에서 예리고로 내려가다가 강도를 만났다고 하는 복음서의 이야기에 나오는 사람은 에덴 낙원에서 이 세상으로 추방된 아담을 상징해 주는 것이 분명합니다. 예수께서 예리고로 가시어 눈을 뜨게 해주신 그 곳의 맹인들도 하느님의 아들이 찾아 주시는 이 세상에서 무지로 눈멀어 고생하는 모든 사람들을 상징해 주었습니다. 이 예리고, 즉 이 세상은 몰락하고 말 것입니다. 세기의 종말은 성서에서 오래 전에 계시되었습니다.


그러면 이 종말은 어떻게 일어나겠습니까? 무엇이 종말을 알리겠습니까? “나팔 소리가 날 때”라고 성서는 말합니다. 무슨 나팔입니까? 바오로는 이 비밀에 해답을 줍니다. 그의 말을 들으십시오. “마지막 나팔 소리가 들릴 때 그리스도를 믿다가 죽은 사람들은 불멸의 몸으로 살아나고, 대천사의 부르는 소리가 들리고 하느님의 나팔 소리가 울리면 주님께서 친히 하늘로부터 내려오실 것입니다.” 그때 우리 주 예수께서 나팔 소리로 예리고를 치시어 완전히 몰락시키실 것입니다. 그 곳의 유일한 생존자들은 창녀와 그 권속들뿐일 것입니다. 우리 주 예수께서 오실 것입니다. 나팔 소리가 울려 퍼지는 중에 오실 것입니다.


주님은 당신이 보내신 정탐원들을 맞아들이고 당신 사도들을 신앙과 순명 안에서 받아들여 제일 안전한 자리에 숨겨 준 그 한 여인만을 구원하시고 그 죄녀를 이스라엘 가문에 들게 하실 것입니다. 그러므로 그 여인이 과거에 범한 죄를 되새겨 그 죄를 다시 그녀에게 되돌리지 맙시다. 그 여인은 한때 창녀였으나 이제는 정결한 동정녀처럼 한 정결한 정배인 그리스도와 결합하였습니다. 사도 바오로가 그 여인에 관해 말하는 것을 들으십시오. “내가 순결한 처녀인 여러분을 오직 한 남편 그리스도에게 바치려고 정혼을 시켰습니다.” 사도는 역시 “우리도 전에는 온갖 욕정과 쾌락의 종이 되었습니다.”라고 말할 때 그 여인에 관해 말하고 있습니다.


그 창녀가 이제는 왜 죄인이 아닌지 더 알고 싶습니까? 다시 사도 바오로의 말을 들으십시오. “여러분 중에도 이런 사람이 더러 있습니다. 그러나 여러분은 주 예수 그리스도의 이름과 하느님의 성령으로 깨끗이 씻겨지고 거룩하여졌습니다.” 예리고가 몰락할 때 그 여인은 거기에서 피신할 끈을 받았습니다. 온 교회도 우리 주 예수 그리스도 안에서 그분이 흘리신 피로 말미암아 구원받습니다. 그리스도께 영광과 권세가 영원히. 아멘.

A sermon by Origen

The conquest of Jericho

Jericho is besieged and surrounded but has yet to fall. How is it to be conquered? Not with arrows or swords or battering-ram. Nothing is deployed but the priests’ trumpets, and the walls of Jericho crumble.

  

In Scripture we often find Jericho used as a symbol of the world. Even in the Gospel, when the traveller from Jerusalem to Jericho is set upon by robbers, is he not an image of Adam, thrown out of paradise into exile in this world? And again, those blind men who were in Jericho, when Jesus came to them to give them sight, are they not an example of those who live in this world, oppressed by the blindness of ignorance until the Son of God enlightens them?

  

And so this Jericho – this world – must fall. The consummation of this present age has long been prophesied by the sacred books.

  

How will this consummation come about? By what means? Scripture tells us, at the sound of the trumpet. What trumpet is that? Paul gives you the key to this secret. Listen to him: The trumpet will sound, and the dead who are in Christ will be raised, imperishable. At the trumpet of God, the voice of the archangel will call out the command and the Lord himself will come down from heaven. Then, therefore, our Lord Jesus will come with trumpets to conquer Jericho and throw it down, so that out of all its people there will survive only the prostitute and her household. Our Lord Jesus will come down, come down with the sound of the trumpet.

  

May he save that one woman who gave succour to his spies, who received his Apostles in trust and obedience and hid them in her roof. May he take that prostitute and give her a share with the house of Israel. But let us not go over this story again and label her with the name of her past sin. She may have been a prostitute once but now she is a chaste virgin, joined to her chaste spouse, who is Christ. Listen to what St Paul says about her: I arranged for you to marry Christ so that I might give you away as a chaste virgin to this one husband. And he was still speaking of her when he said: There was a time when we too were ignorant, disobedient and misled and enslaved by different passions and luxuries.

  

Do you want to know more about how the prostitute ceased to be a prostitute? Listen again to Paul: These are the sort of people you were once, but now you have been washed clean, and sanctified, and justified through the name of the Lord Jesus Christ and through the Spirit of our God. To enable her to escape the destruction of Jericho she received from the spies a powerful sign of safety, the scarlet rope. For it is through the blood of Christ that the whole Church is saved, in Jesus Christ our Lord, to whom belong glory and power throughout all the ages. Amen.

選讀奧利振若蘇厄書釋義

(論耶里哥戰役)


耶里哥城被圍,必須加以攻克。但是如何攻克耶里哥城呢?沒有對它拔出刀劍,沒有擺出攻城武器,也沒有揮動過長矛,司祭只吹號角,城牆便應聲坍塌了!


我們在聖經中多次發現,耶里哥城象徵這個世界。例如,福音中記載:有人從耶路撒冷下到耶里哥,落在強盜手中,無疑地,這人象徵亞當,從地堂流徙到這世界上。福音又記載:耶里哥有些瞎子,耶穌來到他們跟前,使他們看見,這些瞎子象徵世上患有無知的瞽盲的人,天主子來到了他們跟前。所以耶里哥這座城,就是說這世界,即將崩潰,因為世界末日早已由聖經宣佈了。


但是世界將如何毀滅呢?用什麼器具毀滅?聖經說:「將用號角的聲音」,怎樣的號角?聖保祿給了你這秘密的答案。請聽他說什麼:「號角一響,在基督內死去的人,將要復活,成為不朽的。在一聲號令下,在總領天使的呼聲下,在天主的號角聲下,主必親自從天降來。」那時,我主耶穌將用號角攻克耶里哥,並將它摧毀。城中只有一名神女和她全家倖存。保祿說:我主耶穌「將要來臨」,而且,祂將在號角聲中來臨。


那女人接待了探子,就是以信德和服從收留了祂的使徒,並把他們藏在屋頂上,但願上主拯救她,並使她有分於以色列族。可是我們不要重述這事,也不要譴責她過去的罪。她以前曾是妓女,現在却是貞潔的童女,與貞潔的丈夫基督相匹配。請聽聖保祿論她所說的話:「我已把你們當作貞潔的童女許配給基督了。」論到她時,他又說:「我們從前也是昏愚的、悖逆的、迷途的、曾作過各種貪慾和逸樂的奴隸。」


你還要多知道一些神女、不再是神女的事嗎?請再聽聖保祿的話吧:「你們中間有些人從前也是這樣的,但是現在藉著我主耶穌基督的名,並因我們天主的聖神,都已經洗淨了,已經聖化了。」那神女為避免與耶里哥同歸於盡,就從探子手裏接受了紅絨繩,作為安全最有效的記號。因為整個教會全靠基督的血而得救贖,就是在我主耶穌基督內得救,榮耀和王權世世代代歸於祂。阿們。

No comments:

Post a Comment